انواع رپورتاژ، از نشریات تا فضای مجازی

همان طور که گفتیم رپورتاژ دارای انواع مختلفی هست اما از مهم ترین انواع رپورتاژ آگهی میتونیم به : رپورتاژ آگهی…

کدام یک تاثیر بیش تری دارد، تبلیغی از یک کمپانی یا مقاله ای متقن از شرکتی دیگر؟ شما شخصا به کدام یک علاقه دارید؟ تبلیغی پر از گزافه گویی و بلوف یا مقاله ای علمی و اطلاعات محور که داده های قابل راستی آزمایی ارائه می دهد؟
در این نوشتار همان طور که مشخص است به رپورتاژ خواهیم پرداخت و این که از چه طریقی می توان این استراتژی را ارائه داد و به خدمت درآورد.

چرا رپورتاژ در اکثر مواقع از تبلیغ بهتر است؟

در صورتی که در حال تصمیم گیری برای سفارش تبلیغ در نشریه ای خاص هستید لحظه ای دست نگاه دارید. به کلمات، عکس و فضایی که قصد خرید آن را دارید توجه کرده و بیاندیشید چه جایگزین هایی برای استفاده از این فضا در اختیار دارید. قبل از انتشار تجسم کنید که تبلیغ شما چه وجهه ای در چشم مخاطب خواهد داشت.
حال در همان فضا یک رپورتاژ را مجسم کنید. مقاله ای که عنوان دارد و مثل هر مطلب دیگری مخاطب را دعوت به مطالعه می کند. قرار نیست وقت و حوصله ی خواننده با جملات تبلیغاتی هدر شود و هر آن چه ارائه می شود داده هایی است دقیق و کاربردی. این دقیقا همان کاری است که یک Advertorial انجام می دهد.

ارائه ی چند نکته ی کاربردی

در این قسمت چند توصیه ارائه می شود و به کمک آن ها می توان رپورتاژهایی قدرتمند تولید کرد. توجه داشته باشید در بسیاری از نشریات کاغذی شما مجبور هستید با یک عنوان اعلام کنید که این نوشته رپورتاژ است. این امر به دلیل جلوگیری از سو استفاده و فریب مخاطب انجام می شود. یعنی اینکه شما نمی توانید اطلاعاتی غلط را در قالب یک مقاله ی معمولی روزنامه به مخاطب ارائه دهید.
در نتیجه این موضوع را در نظر داشته باشید. به غیر از این تقریبا تمامی قسمت های دیگر کار شبیه نگارش یک مقاله ی ساده و معمولی است. سعی کنید برای همکاری سراغ برندهای معتبر بروید. به عنوان روزنامه ای سراسری با تیراژ وسیع به مراتب تاثیربیشتری دارد تا یک مجله ی محلی.
هر چند می توانید تبلیغات خود در قالب رپورتاژ را آماده کرده و به صورت بازاریابی از طریق ایمیل و سایر مولفه ها کار را پیش ببرید.

بهره گیری وسیع از دنیای دیجیتال

تا به حال به فضای اینترنت فارسی با دید کارشناسی نگریسته اید؟ یکی از مشکلات عظیمی که وجود دارد عدم محتوای با کیفیت است. حال در صورتی که برای محصول، خدمات و برند خود محتوای با کیفیت تولید کنید می توانید سراغ همکاران و فعالین مشغول در حوزه ی کاری خود بروید. آن ها تشنه ی محتوای درجه یک هستند و کافی است مکاتبه را آغاز کنید. محتوای رپورتاژ شما به صورت رایگان در فضای مجازی تکثیر خواهد شد بدون این که هزینه صرف کرده باشید.
این راه را به صورت جدی مد نظر داشته باشید و از کنارش به سادگی عبور نکنید. کافی است کار خود را با کیفیت انجام دهید و در یافتن رابطه های جدید کمی حوصله، وقت و دقت به خرج دهید.

مخاطب جمع آوری کنید

در فضای کاغذی شما کنترلی روی مخاطب ندارید. کسی که روزنامه  می خرد را شما تعیین نمی کنید. اما فضای مجازی تفاوت دارد. باید برای خود مخاطب دست و پا کنید و یکی از موثرترین روش ها جمع آوری ایمیل های فعال است. اصول کار ساده است؛ در پایگاه اینترنتی خود ان قدر قوی عمل کنید که مخاطب رضایت داشته باشد در ازای دسترسی به محتوای شما؛ ایمیل خود را وارد کند و خبرهای شما را روز به روز، داغِ داغ دریافت کند.

برای ادعای خود سند ارائه دهید

“سند” یا “نمونه های موردی” در تایید یک ادعا کلید موفقیت یک رپورتاژ است. در واقع لحن، ساختار و روند یک محتوا است که سبب تمایز رپورتاژ از آگهی می شود. به واقع بیان حقیقت یا ادعا کافی نیست، باید برای آن چه می نویسید مثال و نمونه ی عینی ارائه دهید. به مخاطب نشان دهید که صحبت شما در حقیقت ریشه دارد و می تواند روی گفته های شما حساب باز کند.

جمع بندی

به خاطر داشته باشید مهم نیست در کدام چارچوب به تولید و تهیه ی رپورتاژ مشغول هستید. روزنامه، تلویزیون، رادیو، پادکست، بنر، سایت و هر قالب دیگری. نکته ای که حیاتی است رعایت و پیروی از اصول اساسی تولید Advertorial است. یعنی اینکه چه کاغذی و چه دیجیتالی باید در قالب مقاله و مستند کار کنید و ارائه ی شعارهای تبلیغاتی را از دستور کار خارج کنید.